سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آماری از بازار مواد نانوذره

نانوذرات مواد نسبتاً گرانی هستند؛ در حال حاضر قیمت انواع نانوپودرهای تولیدی در مقیاس ده دلار تا چند صد دلار بر کیلوگرم قرار می‌گیرند. بسته به حجم تولید، نوع ماده، خصوصیات پودر (اندازه ذرات، توزیع اندازه و خلوص)، روش تولید و عملیات‌های قبل از تولید، قیمت این مواد متفاوت است. نانوذرات و محلول های که از این مواد برای کاربردهای دارویی، تولید می‌شوند حتی ممکن است قیمتی بالاتر از این هم داشته باشد. متن زیر برگرفته از بولتن انجمن سرامیک آمریکا است که تحلیلی در مورد بازار این محصولات ارایه داده است

تاریخچه تحلیل بازار مواد نانو ساختار


در سال 1997، شرکت Co Business Communication یا BCC یک مطالعه فنی اولیه از بازار مواد نانوذرات ارایه کرد. در این گزارش که با عنوان"رویکرد به مواد نانوذره" ارایه شد، برای اولین بار، تصویری از صنعت نانومواد ترسیم شد. در این گزارش، بازار مواد نانوذره آمریکا در سال 1996، حدود 41میلیون دلار ارزیابی شده و پیش‌بینی آن برای بازار سال 2001، حدود 148 میلیون دلار بود که رشدی معادل 29.2درصد از سال 1996 تا 2001 نشان می داد.

بعد از انتشار اولین گزارش، صنعت نانومواد شاهد تغییرات زیادی بود؛ ورود داوطلبان جدید به این تجارت، افزایش تلاش ها در این زمینه، تدوین استراتژی‌های جدید تجاری و ایجاد مزایای تکنولوژیکی، باعث شد تا BCC نگاه دیگری به این صنعت و پتانسیل‌های موجود در بازار اتخاذ کند.

در این گزارش، BCC کاربردهایی که برای نانوذرات متصور شده، به سه بخش زیر تقسیم شده است:

الف) الکترونیک، اپتوالکترونیک و کاربردهای مغناطیسی: از جمله شامل استفاده در پولیش های مکانیکی– شیمیایی (CMP)، پوشش های هادی، وسایل ضبط مغناطیسی، فیبر نوری و پیل های خورشیدی.

ب) بیوپزشکی، دارویی و بهداشتی: کاربردهایی شامل آنتی میکروبیال، محلول های کنتراست MRI و محلول های دارویی.

ج) انرژی و کاتالیست ها: کاربردهایی شامل پیل های سوختی، پوشش ها، فتوکاتالیست ها.

این گزارش،‌ 24 حوزه از کاربردهای فعلی و آینده برای نانوذرات ارایه می دهد که در هر گزارش، اطلاعات بازار و پیش‌بینی آن بر اساس دلار آمریکا و حجم مصرفی نانو ذرات (بر حسب kg) ارایه شده است.

اطلاعات به‌دست آمده شامل اطلاعات استخراج شده از نظرسنجی ها و گزارش های مستند بوده است؛ بیش از150 نفر از اعضای هیأت رییسه صنایع مختلف، مهندسان، مدیران، محققان و فروشندگان از شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی که در تولید، گسترش و یا استفاده از مواد نانوذره نقش داشتند، در این نظرسنجی ها شرکت کردند.

گزارش های مستند شامل گزارش کامل اختراعات ثبت شده، بانک های اطلاعاتی دولت، مجلات تجاری و علمی، اسناد کمپانی‌ها، اخبار BCC و مجموعه مقالات کنفرانس‌ها بودند که مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً نتایج در قالب این گزارش جمع بندی گردید.

نتایجی از تحلیل بازار



کل بازار جهانی برای مواد نانوذره در سال 2000 به 492.5میلیون دلار رسید و انتظار می‌رود که تا سال 2005 به 900.1میلیون دلار برسد. این ارقام، رشد میانگین سالانه 12.8 درصد را در 5 سال آینده نشان می‌دهد. کاربردهای نانوذرات در الکترونیک، مغناطیس و اپتوالکترونیک، در سال 2000 بیش از 67.7 درصد کل بازار را به خود اختصاص داد.

کاربرد نانوذرات در بیوپزشکی، مواد دارویی و آرایشی، حدود 19.7درصد کل بازار و کاربردهای این مواد در انرژی و کاتالیست ها، حدود 12.7 درصد بازار را از آن خود کرد. تا سال 2005، روند فروش این مواد در بازار برای کاربرد های ذکر شده بالا به ترتیب به صورت 74.2درصد، 16.1درصد و 9.7درصد پیش‌بینی شد.



نمودار بازار های جهانی نانوذرات با درصد کاربردهای آن. (بازار کل سال 2002، 492.5 میلیون دلار بود. انتظار می رود تا سال 2005 این مبلغ به 900.1 میلیون دلار برسد .( ) انرژی و کاتالیستها؛ () بیوپزشکی، دارویی و بهداشتی و () الکترونیک، مغناطیس و اپتوالکترونیک.)

منبع:

Inc. Co Communication Business






تاریخ : دوشنبه 87/8/6 | 1:44 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.